متوسطه دوره ی اول دخترانه مفید

اخبار > برگزاری کاردوی آیش


  چاپ        ارسال به دوست

برگزاری کاردوی آیش


گاهی  لازم است به کارزار برویم. گاهی لازم است وارد مبارزه ی واقعی زندگی بشویم لابلای همین کلاس‌های مدرسه یا توی کوچه پس کوچه‌های شهر. کارزار تجربه‌های جدید و گاهی عجیب یک‌روزه‌ای است درجاهای معمولی.



سومین کارزار پایگاه تابستانی دبیرستان دخترانه مفید تحت عنوان کاردو آیش برگزار شد.



کاردوی آیش در روز چهارشنبه ۱۸ مرداد ۹۶ از ساعت ۱۰:۳۰ صبح تا ۲ بعدازظهر در مدرسه مفید برگزار شد. اجرای این کاردو برای مقاطع ششم و هفتم متوسطه اتفاق افتاد.



در ابتدای امر فیلم های کوتاهی درباره ی انرژی، سلامت و بازیافت پخش شد. پس از ارائه توضیحات درباره ی سناریو و ماجرای بازی، گروه ها وارد اتاق ها شدند. در واقع دانش آموزان درتمام طول مدت بازی باید در این اتاق ها می ماندند و به هیچ وجه اجازه ی خروج نداشتند. علت آن بود که هریک از این اتاق ها مسموم به نوعی بیماری بود که دانش آموزان باید در طول بازی به دنبال نام و عامل آن می گشتند. تسهیل گران بدون ارتباط مستقیم با دانش آموزان دستورالعمل ها را پشت شیشه های اتاق ها می چسباندند و پاسخ فعالیت ها را از زیر در دریافت می کردند. آن ها حتی ماسک و دستکش داشتند تا احیانا به بیماری مبتلا نشوند.





دانش آموزان یکی پس از دیگری مراحل بازی را طی می کردند. آن ها با رمزنگاری، کشیدن نمودار، به دست آوردن مقیاس نقشه، ساخت قطب نما و بسیاری فعالیت های دیگر از راز بیماری پرده برداشته و نام آن را یافتند. سپس با اطلاع رسانی از طریق برورشور و پیدا کردن داروی مناسب برای بیماری تعداد فوت شدگان و مبتلایان را کاهش داده و شهرهای خود را نجات دادند.



از جمله مراحل جالب توجه این بازی، وجود برگه هایی بود که زیر میز درون اتاق ها چسبیده شده بودند. دانش آموزان با توجه به دستورالعمل های تصویری که پشت شیشه چسبانده می شد، فهمیدند که باید این کاغذ را حرارت داده و جمله ی ظاهر شده روی آن را که با آبلیمو نوشته شده بود بخوانند. متن کاغذ جای کلید را نشان می داد. کلید صندوقی که درونش دو عدد دارو و اطلاعات مربوط به داده های عناصر آلوده کننده ی آب وجود داشت. در بخش دیگر که ساخت بروشور بود، دانش آموزان باید با استفاده از ایده های خلاقانه بروشوری طراحی می کردند که مردم را از این بیماری آگاه کرده و آموزش های لازم برای پیش گیری از آن را به آن ها یاد دهد.





همکاری دانش آموزان و انگیزه ی آن ها برای پیدا کردن پاسخ ها و پیدا کردن راه حل های مناسب و خلاقانه که در واقع یکی از اهداف بازی بود، به خوبی محقق شد. با این وجود که از هر دو پایه ی ششم و هفتم در هر گروه حضور داشتند و همه ی اعضای گروه با هم همکلاسی نبودند، ولی باز هم بچه ها توانستند که با هم تعامل مناسب داشته و جواب ها را در زمان تعیین شده پیدا کنند. رسیدن به جواب در هر مرحله نیازمند بررسی همه ی اطلاعات موجود در اتاق از جمله روزنامه ها، نقشه ی شهر، جداول، داده های عناصر آلوده کننده و همچنین عکس های چسبیده به دیوار اتاق بود. از این رو بچه ها یاد گرفتند که برای پیدا کردن راهشان باید همه ی موارد را در نظر گرفته و نگاهی کلی به اطلاعات داشته باشند تا به جواب برسند.



١٥:٠٠ - چهارشنبه ١٨ مرداد ١٣٩٦    /    شماره : ٥٤٤٨    /    تعداد نمایش : ٣٨



خروج