متوسطه دوره ی اول دخترانه مفید

اخبار > گزارش روز تهرانگردی


  چاپ        ارسال به دوست

گزارش روز تهرانگردی

آشنایی با شهر محل سکونت، نه تنها از الزامات زندگی فردیست، بلکه از عوامل مهم تاثیرگزار بر هویت هر فرد است. از این رو، شناخت بافت سنتی شهر تهران و آشنایی با بستری که آبستن وقایع مهم تاریخی یک قرن اخیر کشورمان بوده است، از سیاست‌هایی بود که مدرسه مفید با برگزاری اردوی “تهران گردی” دنبال ‌می‌کرد. در عین حال، همراهی یکی از والدین یا دبیران با دانش‌آموزان در حل مسئله‌ها و چالش‌ها باعث تقویت رابطه دانش‌آموزان و همراهشان نیز شد.

اردوی “تهران گردی” از سری اردوهای حل چالش محیطی مدرسه مفید با محوریت دروس "ادبیات" و "اجتماعی" و "تاریخ" بود. در ابتدای امر، سرپرستان، نسبت به شرایط کلی و خواسته‌ها و آموزه‌های اردو توجیه ‌می‌شوند و سپس دانش‌آموزان که به گروه‌هایی متشکل از سه دانش‌آموز و یک سرپرست(یکی از والدین یا یکی از دبیران) تقسیم شده‌اند، نامه ای را دریافت ‌می‌کنند که در آن دوستی انقلابی(که توسط نیروهای سازمان امنیت و اطلاعات کشور در زمان پهلوی دوم) دستگیر شده‌است، از آنها ‌می‌خواهد تا او را در ماموریتی مهم یاری کند. ماموریتی که در نتیجۀ آن، دانش‌آموزان شعرهایی انقلابی را که در زمان پهلوی دوم دستخوش تیغ سانسور ‌می‌شوند، از بخش‌هایی از شهر تهران و از دست آدم‌هایی که به گواه نامه ای که دریافت کرده‌اند، از دوست‌دارن شعرای مشروطه هستند و از یاران شعرای وطن دوست و انقلابی، جمع ‌می‌کنند و به دست کسی ‌می‌رسانند که ‌می‌تواند آنها را به صورت کتابچه‌ای ارزشمند به شهر نجف یا لبنان برساند تا چاپ شود و مجددا به ایران برگردد. این کتابچه، ‌می‌تواند مقدمه ای برای انقلاب 57 باشد.

حضور دانش‌آموزان در سطح شهر تهران و گشت‌وگذار در میان خیابان‌ها و بناهای قدیمی‌و خواندن اطلاعاتی در مورد تاریخچۀ این بناها و اتفاقاتی که در گذشتۀ شهر رخ داده بود(از دورۀ مشروطه تا انقلاب 57) موجب ‌می‌شد که علاوه بر قرار گرفتن در فضای داستان و نقش پذیری آنها، خود را در میان تاریخ و حتی به نوعی موثر در آن حس کنند. استفاده از وسایل حمل و نقل عمو‌‌می‌ ‌و خرید کارت‌های مترو، تجربه ای بود که به درستی رخ داد. دانش‌آموزان پس از یافتن نام جدید میدان توپخانه به کمک مترو به میدان امام خمینی رفتند و سپس با خواندن شعری از پروین اعتصامی در باب "اشک یتیم" دریافتند که باید از "موزه علی اکبر صنعتی" - کودک یتیمی که با تلاش و پشتکار توانست به موفقت‌هایی برسد- دیدن کنند. در آنجا با دریافت نامه‌ای از یکی از یاران انقلابی، به موزۀ عبرت هدایت شدند و سپس برای کمک به دیگر دوستان انقلابی فاصلۀ حسینیۀ ارشاد به عنوان یکی از پایگاه‌های انقلابیون را با موزۀ عبرت به عنوان مکانی که اکنون در آن زندانی هستند، حساب کردند. پس از این با حرکت به سمت "موزۀ پست و ارتباطات" و حضور در موزه و بازدید از آن و دریافت پاسخ صحیح سوال قبل، به فایل صوتی سخنرانی "امام خمینی" در سال چهل و دو گوش ‌می‌کردند و به سوالاتی دربارۀ این پیر فرزانه پاسخ ‌می‌دادند. سوال بعد، دانش‌آموزان را به خیابان ملل متحد و روبروی وزارت امورخارجه هدایت ‌می‌کرد، جایی که از آنها خواسته ‌می‌شد نقشه‌شان را برای دوستانشان پنهان کنند و خودشان نیز الگویی برای یافتن نقشه طراحی کنند. سوال بعد، که شعری از نادر ابراهیمی بود، آنها را به مراجعه به تاریخ و گذشتۀ‌شان رهنمون ‌می‌کرد. گذشته ای که ‌می‌توانستند آن را در موزۀ ایران باستان و در میان آثار آن بیابند. کاربرگی از درس اجتماعی، معمای این بخش از داستان بود. پس از خروج از موزه و بازدید از غرفه‌های زیبای خیابان سی تیر، دانش‌آموزان به پارک شهر رفتند و پس از صرف نهار و نماز، همراه با سرپرستشان دفترچه را به رابطشان در مقابل درب مترو رساندند و سپس به مدرسه برگشتند.

اردوی تهرانگردی، که با عبور از خیابان‌های قدیمی منطقه میدان امام خمینی و سردرباغ ملی و موزۀ ایران باستان اتفاق افتاد، تجربه ای برای شناخت بهتر بافت سنتی شهر تهران و پیشینۀ انقلابی این ملت غیور برای دانش‌آموزان بود.


١٥:٠٤ - چهارشنبه ٢٤ بهمن ١٣٩٧    /    شماره : ٦٥٨٧    /    تعداد نمایش : ٢٥٦



خروج