متوسطه دوره ی اول دخترانه مفید

اخبار > گزارش برگزاری کاردوی آیش


  چاپ        ارسال به دوست

گزارش برگزاری کاردوی آیش

“آیش” یک نمونه “اتاق فرار” طراحی شده مخصوص پایه هفتم است که دانش‌آموزان با قرار گرفتن در شرایطی خاص، در تجربه ای متفاوت و جدید، با چالش‌هایی مواجه ‌می‌شوند که با توجه به اطلاعات و دانش درسیشان ‌می‌توانند به آنها پاسخ دهند.

“اتاق فرار”، یا اسکیپ روم‌ها یکی از انواع بازی‌های ماجراجویانه هستند که در آنها شرکت‌کنندگان باید با کمک سرنخ‌ها و نکات و علم و اطلاعاتشان به حل معماها و پازل‌ها بپردازند و با به پایان رساندن بازی ‌می‌توانند از اتاقی که برای مدت مشخصی –به ظاهر- در آن محبوس شده‌‌اند، بگریزند.

“اتاق فرار” “آیش” با محوریت حفظ محیط‌زیست و نجات کرۀ زمین، در تاریخ "پنجشنبه چهار بهمن" با همکاری دانش‌آموزان پایه هشتم به عنوان برگزارکننده در مدرسۀ مفید و برای پایۀ هفتم، برگزار شد.

در این فعالیت سه ساعته، دانش‌آموزان با تقسیم شدن در گروه‌هایی پنج نفره، با تماشای یک فیلم با واقعیت داستان مواجه شدند: زمین به دلیل استفادۀ نادرست انسانها، خالی از سکنه و سرشار از بیماری شده است. اخیرا سوخت یکی از سفینه‌ها رو به اتمام بوده و در عین حال نیز نشانه‌هایی از حیاط در بخشی از زمین یافت شده است. بنابرین، دانشمندان(دانش‌آموزان کلاس هشتم و یا برگزارکنندگان) تصمیم گرفته‌‌اند تا با ایجاد اتاق‌هایی شبیه سازی شده از اتاق‌های زمین، تعدادی نوجوان که مهارت‌های حل مسئله را به خوبی دارند، بیابند تا آنها نسل بعدی ساکن کره زمین باشند. انسانهایی که ‌می‌توانند بیماری‌ها را کشف و درمان کنند و به محیط زیست نیز، اهمیت ‌می‌دهند.

فعالیت در ساعت 9.30 دقیقه آغاز و در ساعت 12.30 دقیقه پایان یافت. دانش‌آموزان پس از مشاهده فیلمی‌از زبان سرنشینان همان سفینه، متوجه شرایط کره زمین ‌می‌شوند. سپس، با شنیدن یک صوت به زبان عربی و همان صوت به زبان انگیسی، و با پاسخ دادن به سوال‌هایی که فایل صوتی مطرح ‌می‌کند، متوجه ‌می‌شوند که بیماری در حال شیوع است. با حل کردن سوالاتی از مبحث "ماشین عدد ساز" در درس ریاضی، ‌می‌توانند به زبانی رمزی دست پیدا کنند که در مورد دلایل شروع بیماری به آنها اطلاعات ‌می‌دهد. با به دست آوردن "مقیاس" و محاسبه فاصله محل سکونت و آب آشامیدنی و خواندن کاغذ‌های خبر‌های مربوط به این حادثه دانش‌آموزان به وجود عناصری اضافی در آب پی ‌می‌برند. پس از کشف عناصر اضافی از طریق "خواندن آزمایشات"، متوجه بیماری شده و برای درمان آن به سراغ دارو ‌می‌روند که البته برای یافتن داروی مناسب، باید "طول عمر مفید" دارو را حساب کنند. و در مرحله آخر دانش‌آموزان ‌می‌آموزند که باید با تولید محتواهایی اطلاعات را در اختیار سایرین قرار دهند تا از بیمار شدن آنها نیز جلوگیری کنند.

گروهی که بتواند ظرف مدت سه ساعت، این معماها را با کمک هم حل کنند، ‌می‌توانند به سلامت از اتاق بگریزند.


١٥:١٧ - يکشنبه ٢١ بهمن ١٣٩٧    /    شماره : ٦٥٧٨    /    تعداد نمایش : ٣٠٦



خروج