متوسطه دوره ی اول دخترانه مفید

اخبار > گزارش فعالیت مجازی در ایام تعطیلات


  چاپ        ارسال به دوست

گزارش فعالیت مجازی در ایام تعطیلات

به نام خدا

 

گزارش فعالیت­های مجازی مدرسه راهنمایی دخترانه مفید، در اسفند ۱۳۹۸ و فروردین ۱۳۹۹

مدارس کشور از روز شنبه ۳ اسفند به دلیل شیوع کرونا بسته شدند. از آن روز تا کنون ما در مسیری قدم گذاشته­ایم که برایمان مبهم و همراه با نادانسته­‌های فراوان بوده است. همچنین سرعت تغییراتی که در این مدت پشت سر گذاشتیم برای همه‌ خانواده مفید، اعم از کادر آموزشی مدرسه، دانش‌­آموزان و اولیای آن­ها بسیار زیاد بوده است.

در این گزارش برآنیم تا مسیری که در دو ماه اسفند و فروردین طی کرده­‌ایم را ترسیم کنیم. قطعا یکی از اولین اقداماتی که باید برای بهبود مسیر پیش­رو انجام دهیم، بررسی فعالیت­های گذشته است تا بتوانیم آن­ها را بهتر ببینیم، نقد کنیم و تصمیمات جایگزین بگیریم.

این گزارش در چند بخش ارائه شده است:

  1. کلاس­های برخط (آنلاین)
  2. فعالیت­های آموزشی الزامی
  3. فعالیت­های آموزشی اختیاری
  4. فعالیت­های آموزشی در نوروز
  5. فعالیت­های فرهنگی - تربیتی
  6. ارزشیابی
  7. بستر ارتباط مجازی مدرسه با دانش‌­آموزان
  8. ارتباط با اولیا
  9. هدایت تحصیلی

۱. کلاس­های برخط (آنلاین)

از روز یکشنبه ۴ اسفند به دنبال بستری برای ارتباط مجازی و برگزاری کلاس در فضای مجازی گشتیم و با مشورت دوستان و همکاران دیگر،‌ در نهایت سایت اسکای­روم را انتخاب کردیم و اولین جلسه کلاس مجازی در این سایت را روز دوشنبه ۵ اسفند برگزار کردیم. در ابتدای کار با این فضا مسائل زیادی داشتیم، از جمله اینکه هم دانش­‌آموزان و هم معلمان تجربه کار در این فضا را نداشتند و دشواری­هایی را تجربه می­کردند. برای حل این مشکل طرح پشتیبانی از کلاس­های درس را اجرا کردیم. به این شکل که در زمان برگزاری هر کلاس، به جز معلم کلاس، یک نفر دیگر از کادر مدرسه در کلاس حضور پیدا می­کرد تا هم در مسائل فنی به معلم کمک کند و هم بتواند مشکلات فنی دانش‌­آموزان را بیرون از کلاس پیگیری کند که کلاس جریان خود را داشته باشد. این فرآیند با اینکه بار اجرایی زیادی بر روی کادر مدرسه داشت، اما باعث شد کیفیت کلاس­ها از همان روزهای اول در حد قابل قبولی باشد و به مرور بهتر هم بشود.

برنامه کلاس­های برخط، ابتدا روز به روز به دانش‌­آموزان داده می­شد. این شکل از اطلاع­رسانی به این دلیل اتفاق افتاد که معلمین مختلف برای آشنایی با فضا و تطبیق برنامه­درسی خود برای ارائه در فضای کلاس برخط، زمان­های متفاوتی احتیاج داشتند. بعد از سپری کردن روزهای اولیه و هماهنگی­های بیشتر، در هفته سوم و چهارم اسفند موفق شدیم برنامه کلاس­ها را به صورت هفتگی در اختیار دانش‌­آموزان قرار بدهیم.

از چالش­هایی که در کلاس­های مجازی اسفندماه داشتیم، معین نبودن برنامه درسی و ضمنا پراکنده بودن ساعت کلاس­ها برای پایه­ها و کلاس­های مختلف بود. برای حل این مشکل، در طول تعطیلات نوروز برنامه درسی­ای برای فروردین و اردی­بهشت آماده شد که مانند برنامه درسی مدرسه به صورت ثابت در همه هفته­ها اجرا شود. این برنامه هفتگی شامل ۳ زنگ در طول روز و در مجموع ۱۵ زنگ آموزشی در طول هفته است که با توجه به اقتضائات دروس، گاهی فعالیت­هایی در زنگِ چهارمِ روز هم به آن­ها اضافه شده است.

 

جدول پایین برنامه درسی کلاس­های برخط از تاریخ ۱۶ فروردین را نشان می­‌دهد.

 

شنبه

یکشنبه

دوشنبه

سه­شنبه

چهارشنبه

 

زنگ اول

زنگ دوم

زنگ سوم

زنگ اول

زنگ دوم

زنگ سوم

زنگ اول

زنگ دوم

زنگ سوم

زنگ اول

زنگ دوم

زنگ سوم

زنگ اول

زنگ دوم

زنگ سوم

۷۰۱

رایانه

ریاضی

ریاضی

شیزیک

مطالعات

عربی

ریاضی

دینی

زبان

شیزیک

عربی

زیست

ریاضی

فارسی

زبان

ماز

۷۰۲

ریاضی

رایانه

ریاضی

مطالعات

عربی

شیزیک

دینی

ریاضی

زبان

زیست

شیزیک

عربی

فارسی

ریاضی

زبان

ماز

۸۱

زبان

عربی

شیزیک

مطالعات

نگارش

ریاضی

شیزیک

زبان

دینی

ریاضی

فارسی

مطالعات

زیست

شیزیک

ریاضی

رایانه

ماز

۸۲

زبان

شیزیک

عربی

ریاضی

مطالعات

نگارش

دینی

زبان

شیزیک

فارسی

مطالعات

ریاضی

ریاضی

زیست

شیزیک

رایانه

ماز

۹۱

ریاضی

زبان

عربی

دینی

مطالعات

شیزیک

شیزیک

فارسی

ریاضی

زیست

شیزیک

نگارش

مطالعات

زبان

ریاضی

 

رایانه

۹۲

عربی

زبان

ریاضی

مطالعات

دینی

شیزیک

ریاضی

شیزیک

فارسی

نگارش

زیست

شیزیک

ریاضی

زبان

مطالعات

رایانه

 

۲. فعالیت­های آموزشی الزامی

         به جز درس ورزش و ماز، فعالیت­های آموزشی مربوط به همه دروس در اسفندماه پیگیری شد. البته پیگیری دروس در این مدت، فقط از جنس برگزاری کلاس برخط نبود. بلکه بسیاری از فعالیت­های آموزشی به صورت برون­خط (آفلاین) پیگری شد. به خصوص در نیمه اول اسفند ماه، به دلیل آماده نبودن زیرساخت­های ارتباطی برای تعداد نسبتا زیادی از دانش‌­آموزان و مشکلاتی که برای شرکت در کلاس­های برخط داشتند، شیوه آموزشی ترکیبی آفلاین و آنلاین را به بسیاری از معلمان پیشنهاد کردیم. به این شکل که محتوای آموزشی به صورت فیلم آموزشی، صوت، متن یا غیره به همراه یک تکلیف در اختیار دانش­آموزان قرار بگیرد و آنان بعد از فراگیری محتوای آموزشی، تکلیف درسی خود را انجام دهند و بعد برای رفع اشکال و دریافت آموزش تکمیلی در کلاس برخط حاضر شوند.

همچنین برای داشتن اطمینان از اینکه هیچ دانش­‌آموزی به دلیل مشکلات فنی و زیرساختی، کلاس­های برخط را از دست ندهد، گروهی در مدرسه برای ضبط کلاس­های برخط فعال شدند. فیلم کلاس­های ضبط شده به صورت روی کانال مدرسه در سایت آپارات قرار می­گیرد تا دانش‌آموزانی که به هر دلیلی در کلاس غایب بوده‌­اند بتوانند با مراجعه به فیلم کلاس از آن استفاده کنند. البته این فیلم­ها حتی برای دانش‌­آموزانی که در کلاس حضور داشتند هم کارکرد مرور و تعمیق دروس را دارد.

جدول پایین، خلاصه­ای کلی از محتوای آموزشی دروس مختلف را نشان می‌­دهد.

 

هفتم

هشتم

نهم

ریاضی

۲۴ کاربرگ آموزشی و حل تمرین

تهیه ۳ ویدئوی آموزشی

۱ آزمون در لرنیتو

استفاده از ۴ ویدئوی آموزشی

 

۱ جزوه آموزشی

۴ کاربرگ حل تمرین

۲ آزمون در لرنیتو

تشکیل گروه حل مسئله در لرنیتو و حل مسئله با بچه­های علاقه­مند

۶ جلسه کلاس منطق برای دانش­آموزان علاقه­مند

تهیه ۱۴ ویدئوی آموزشی

۲ جزوه آموزشی برای دو فصل

۶ آزمونک کاغذی

۶ آزمونک در گوگل فرم

۱ آزمون انتهای فصل در لرنیتو

استفاده از ۲ فیلم آموزشی برای علاقه­مندان

شیزیک

۲ کاربرگ آموزشی

۳ کاربرگ حل تمرین

۱ جلسه پرسش و پاسخ با دعوت از یک مهمان

استفاده از شبیه­سازی­های سایت phet

استفاده از چند ویدئوی آموزشی

تهیه ۱ ویدئوی آموزشی

طراحی چند آزمایش برای انجام دادن در خانه

۱ آزمون در گوگل فرم

۷ کاربرگ حل تمرین

۲ کاربرگ تمرین به همراه درس­نامه

استفاده از تعداد زیادی فیلم آموزشی موجود

استفاده از شبیه­سازی­های سایت جستار

بازخورد به فیلم­های آزمایش دانش­آموزان

تهیه یک ویدئوی آموزشی سایه و نیم­سایه

تهیه مجموعا ۷ فیلم آموزشی

تهیه ۳ پاورپوینت

برگزاری ۱ آزمون آنلاین لرنیتو

حدود ۱۴ کاربرگ تمرین

معرفی سایت phetبرای علاقه­مندان

تعدادی کاربرگ برای علاقه­مندان

زیست

تهیه یک ویدئوی آموزشی

استفاده از ۴ ویدئوی آموزشی

استفاده از ۱ پادکست علمی

۵ کاربرگ تمرین

برگزاری ۱ آزمون آنلاین در گوگل فرم

۶ کاربرگ تمرین

۲ کاربرگ دوره­ای

تهیه یک ویدئوی آموزشی

استفاده از ۱ ویدئوی کمک آموزشی

۱ آزمون آنلاین در گوگل فرم

تهیه ۲ پاورپوینت

استفاده از ۵ فیلم آموزشی

۱ آزمونک در منزل

برگزاری ۱ آزمون آنلاین در لرنیتو

ارائه دانش­آموزان در کلاس آنلاین

ادبیات فارسی

ساخت یک ویدئوی آموزشی

استفاده از دو ویدئوی آموزشی

تهیه ۵ فایل صوتی برای تدریس

تهیه ۱۰ کاربرگ آموزشی

برگزاری ۱ آزمون آنلاین در گوگل فرم

تهیه ۵ کاربرگ آموزشی

استفاده از چند فیلم آموزشی

تهیه ۲ فایل صوتی

تهیه ۲ کاربرگ آموزشی

مطالعات اجتماعی

۷ کاربرگ آموزشی

استفاده از ۸ ویدئوی آموزشی

تهیه ۲ ویدئوی آموزشی

تهیه ۳ کاربرگ آموزشی

استفاده از ۳ فیلم و ویدئوی آموزشی

برگزاری ۲ آزمون آنلاین

۴ کاربرگ آموزشی

استفاده از ۵ فیلم برای آموزش

تهیه ۳ پاورپوینت

استفاده از ۲ اسلاید و فیلم آموزشی

عربی

۴ کاربرگ آموزشی و تمرینی

استفاده از ۹ ویدئوی آموزشی

تهیه ۲ پاورپوینت

استفاده از ۵ فایل صوتی

ارائه ۳ فعالیت اختیاری و امتیازی

استفاده از ۱ ویدئوی آموزشی

استفاده از پوستر آموزشی

۴ کاربرگ آموزشی

ارائه ۱ فعالیت اختیاری

تهیه ۴ کاربرگ آموزشی

استفاده از ۲۰ کاربرگ آموزشی

تهیه ۳ ویدئوی آموزشی

تهیه ۱ پاورپوینت آموزشی

۲ آزمونک

دینی

۵ پاورپوینت آموزشی

استفاده از ۳ ویدئوی آموزشی

برنامه­ریزی برای ارائه دانش­آموزان در کلاس

ارائه انواع مختلف تکالیف به بچه­ها (تهیه پادکست، فیلم و کاربرگ تحقیق)

۵ پاورپوینت آموزشی

تهیه ۱ ویدئوی آموزشی

۲ فایل صوتی

ارائه تکلیف برای دانش­آموزان علاقه­مند

۱ کاربرگ آموزشی

تهیه ۴ فایل صوتی

استفاده از یک فیلم برای آموزشی

استفاده از یک کتاب و ارائه تکالیفی از این کتاب برای دانش ­آموزان

 

 

۳. فعالیت­های آموزشی اختیاری

به جز فعالیت­های آموزشی الزامی مدرسه، فعالیت­هایی در بعضی درس­ها به صورت غیراجباری در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفت. از جمله این دروس، درس­های هنر و ورزش بود. با توجه به محدودیت در برگزاری کلاس­های هنری و تهیه وسایل مربوط به آن­ها، از ابتدای فروردین ماه، تصمیم گرفته شد که انجام فعالیت­های هنری به صورت غیر اجباری ادامه یابد. به این صورت که انواعی از رشته­های هنری که در شرایط غیرحضوری قابل ارائه باشند در اختیار دانش‌­آموزان قرار بگیرند و دانش‌­آموزان علاقه­مند، مستقل از رشته­ هنری که در طول سال انتخاب کرده بودند، فعالیت­ها را پی بگیرند و نتیجه فعالیت­های آن­ها روی کانال مدرسه قرار بگیرد. عمده فعالیت­هایی که در این دوره در اختیار دانش­‌آموزان قرار گرفت در حوزه طراحی لباس، آشپزی و شیرینی­پزی، گلدوزی و اوریگامی بوده است.

در مورد فعالیت­های ورزشی هم در اسفند ماه، فعالیت­های ورزشی پراکنده­ای به صورت بسته­های آموزشی به دست بچه­‌ها می‌­رسید. اما از هفته چهارم فروردین ماه، طرح برگزاری کلاس اختیاری ورزش در بستر اسکای‌­روم و ارسال روزانه و منظم فعالیت­های ورزشی روی کانال مدرسه کلید خورد.

همچنین فعالیت­های اختیاری در بعضی دروس مانند ریاضی و شیزیک هم به شکل ارائه فعالیت­ها و کاربرگ­هایی در سطح عمیق­تر از برنامه درسی رسمی و یا برگزاری کلاس حل مسئله توسط معلمین پیگیری شد. به عنوان مثال در کلاس ریاضی نهم ۲ فیلم آموزشی برای کلاس پیکارجو در اختیار دانش­‌آموزان قرار گرفت و مجموعا ۸ کلاس ریاضی پیکارجو برگزار شد.

فعالیت اختیاری در درس نگارش نهم اما در ارتباط با دانش‌­آموزان هشتم انجام گرفت. از کمی قبل از تعطیلی مدارس برنامه­‌ریزی برای پروژه دادگاه کتاب به عنوان پروژه راهبر درس نگارش پایه هشتم شروع شده بود. تعدادی از دانش­‌آموزان پایه نهم قرار بود در این پروژه نقش پشتیبان برای بچه‌­های هشتمی را داشته باشند. با تعطیلی مدرسه و برگزاری کلاس­ها به صورت مجازی، تلاش بر این بود که این پروژه به کار خود ادامه دهد. بنابراین هماهنگی برای برگزاری مجازی کارگاه نقد ادبی توسط خانم نفیسه مطلق انجام گرفت. به جز این، در راستای پیشبرد پروژه، هفته­ای یک تا دو جلسه برای بچه­‌های نهم که پشتیبان بچه‌­های هشتم بودند و هفته‌­ای یک تا دو جلسه بین بچه‌­های نهم با تعداد از بچه­‌های هشتم که پشتیبانشان بودند.

۴. فعالیت­های آموزشی در نوروز

از قبل از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس، کار آماده­‌سازی بسته تکالیف نوروزی توسط معلمین در حال انجام بود. با تصویب ستاد مجتمع مفید در روزهای آخر اسفند مبنی بر تشکیل کلاس­های برخط در ایام نوروز، بسته تکالیف نوروزی را به صورت نهایی آماده کردیم و ضمنا برنامه­‌ریزی برای کلاس­های برخط در ایام نوروز را پیش بردیم. در نهایت با مشورت شورای سیاست­گذاری مدرسه تصمیم بر آن شد که کلاس­های برخط مدرسه در روزهایی از دو هفته اول سال که تعطیل رسمی نیستند یعنی ۵، ۶، ۷، ۹، ۱۰ و ۱۱ فروردین برگزار شود.

برنامه کلاس­های نوروزی در جدول پایین آمده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

۱۰ تا ۱۱

۱۱:۳۰ تا ۱۲:۳۰

۱۳ تا ۱۴

۱۰ تا ۱۱

۱۱:۳۰ تا ۱۲:۳۰

۱۳ تا ۱۴

۱۰ تا ۱۱

۱۱:۳۰ تا ۱۲:۳۰

۱۳ تا ۱۴

دینی ۷۰۲

دینی ۷۰۲

قرآن ۷۰۱

 

ریاضی ۸۱

ریاضی ۸۲

مطالعات ۹۱

مطالعات ۹۲

ریاضی حل مسئله

مطالعات ۷۰۱

مطالعات ۷۰۲

قرآن ۷۰۲

مطالعات ۸۲

مطالعات ۸۱

ریاضی حل مسئله

نگارش ۹۱

نگارش ۹۲

 

ریاضی ۷۱

ریاضی ۷۳

ریاضی ۷۲

فارسی ۸۱

فارسی ۸۲

ریاضی رفع اشکال

عربی ۹۲

عربی ۹۱

 

شیزیک ۷۲

آزمون فارسی

شیزیک ۷۱

ریاضی ۸۲

ریاضی ۸۱

 

زیست

دینی ۹۱

دینی ۹۲

مطالعات ۷۰۲

مطالعات ۷۰۱

شیزیک ۷۳

 

زیست ۸۲

زیست ۸۱

شیزیک ۹۲

شیزیک ۹۱

 

زیست ۷۰۱

زیست ۷۰۲

آزمون عربی

 

آزمون عربی

دینی

ریاضی حل مسئله

ریاضی رفع اشکال

 

 

 

۵. فعالیت­های فرهنگی –تربیتی

با تعطیل شدن مدارس، به جز نگرانی از فعالیت­های آموزشی، نگران شرایط روحی معلم­ها و دانش‌­آموزان هم بودیم. از دست دادن یکی از مهم­ترین فرصت­های تعامل اجتماعی برای همه ما مشکلاتی به وجود آورده بود که تلاش کردیم با اجرای بعضی برنامه­های فرهنگی و تربیتی بر این مشکلات غلبه کنیم.

در همان روزهای ابتدایی برگزاری کلاس­ها، برای داشتن فرصت گپ و گفت با بچه­‌ها و شنیدن نکات آن­ها در مورد شیوه جدید فعالیت­های آموزشی، جلساتی به طور جداگانه در هر پایه برگزار کردیم. در این جلسات، هم فرصتی برای احوال­پرسی فراهم شد و هم توانستیم با شنیدن نکات بچه‌­ها و مسائلی که دارند آن­ها را راهنمایی کنیم و ضمنا فرآیندهای آموزشی را بهبود ببخشیم.

جلسه بعدی که به طور عمومی در هر پایه برگزار شد، برنامه عید دیدنی بود. در این برنامه که برای هر پایه به طور جداگانه و با حضور معلمین پایه‌­ها برگزار شد، بچه­ها و معلمین با روشن کردن دوربین­ها همدیگر را دیدند و پیشاپیش عید را به هم تبریک گفتند.

برنامه فرهنگی مهمی که در این مدت تلاش کردیم که به صورت مجازی برگزار کنیم برنامه میلاد امام زمان (عج) بود. برای اجرای این برنامه که با هدایت گروه دینی انجام شد، به خصوص دانش­‌آموزان هفتم و نهم با تولید محتواهایی در قالب نوشتن متن و تولید پادکست­های کوتاه، برای ابراز ارادت به امام عصر همراهی کردند. این برنامه و شروع فعالیت­های دانش‌­آموزان برای جشن نیمه شعبان، فرصتی شد تا جمعی شکل بگیرد و بچه­‌ها تلاش کنند که برنامه­های فرهنگی را تا ماه مبارک رمضان هم ادامه دهند.

۶. ارزشیابی

از ابتدای شروع آموزشی مجازی، تقریبا به صورت همزمان، مسئله ارزشیابی مجازی هم مد نظر معلمان بود. در نیمه ابتدایی اسفند، همچنان ارزشیابی معلمان از فعالیت­های دانش­آموزان، بیشتر از جنس بررسی و تصحیح کاربرگ­های دانش‌­آموزان و یا برگزاری امتحان­هایی به صورت کاغذی در منزل بود. اما به مرور، استفاده از روش­های ارزشیابی مجازی هم در مورد دروس مختلف رواج پیدا کرد. دو بستری که در این مدت بیشتر برای ارزشیابی از آن­ها استفاده کردیم سامانه لرنیتو و استفاده از فرم­ساز سایت googleبود. نقاط قوت و ضعف این دو سامانه به این شرح به نظر می‌­رسد:

۱. استفاده از سامانه لرنیتو به نسبت گوگل فرم سختی­ها و پیچیدگی‌­هایی همراه دارد. اولین بار ثبت نام دانش­‌آموزان در سایت و حتی بارهای بعدی استفاده از آن، نیازمند پشتیبانی از طرف مدرسه است.

۲. یک مزیت سامانه لرنیتو این است که در صورت نیاز به سوالات چهار گزینه­‌ای، معلم می­تواند از بانک سوالات موجود استفاده کند و آزمون خود را به سرعت طراحی کند. ضمنا امتحان به راحتی توسط سایت تصحیح شده و نتیجه هر دانش‌­آموز به خودش و معلم گزارش داده می‌­شود.

۳. در گوگل فرم هم امکان تصحیح خودکار سوالات وجود دارد. اما این در صورتی است که از سوالات چند گزینه‌­ای یا حداکثر با پاسخ­های یک کلمه‌­ای استفاده شود. در غیر این صورت تصحیح خودکار خطاهای زیادی دارد.

۴. استفاده از گوگل فرم بسیار ساده است. تقریبا همه دانش­آموزان می­توانند بدون مشکل خاصی هم با رایانه و هم با گوشی تلفن همراه در امتحان­های طراحی شده در گوگل فرم استفاده کنند.

با نزدیک شدن به پایان سال، دغدغه ارزشیابی جدی­تر هم می‌­شود. سوالی که در تمام این مدت تا حدی برای معلمان وجود داشته است، میزان صحت آزمو­ن­های آنلاین بوده است که در مورد آزمون­های پایان سال، این سوال جدی­تر هم می­شود.

در این مدت در مجموع ۱۷ آزمون در گوگل فرم و ۴ آزمون در لرنیتو برگزار شده است.

۷.  بستر ارتباط مجازی مدرسه با دانش ­آموزان

تا پیش از تعطیلات سراسری مدارس و در زمان­های تعطیلی مقطعی مدارس در مواقع آلودگی هوا و غیره، کانال­های مدرسه روی پیام­رسان­های تلگرام و بله، بستر ارتباط مجازی معلمان با دانش­آموزان بود. اما با شروع این تعطیلات گسترده بر آن شدیم که برای جلوگیری از شلوغی بیش از حد کانال مدرسه –که احتمال گم شدن مطالب را زیاد می­کرد –بسترهای دیگری برای ارتباط معلمان با دانش­آموزان پیدا کنیم. ضمن اینکه در این مقطع، به جز نیاز به بستری برای ارسال مواد آموزشی از طرف معلمان برای دانش­آموزان، نیازمند مسیری برای ارسال تکالیف دانش­آموزان به معلمان داشتیم. در این وضعیت، پیام­رسان واتساپ به یک دلیل مهم انتخاب شد. آن هم اینکه در دسترس همه خانواده­ها و معلمین بود و نگرانی از بابت جاماندن هیچ کدام از بچه­ها نداشتیم. بنابراین در همان هفته اول اسفند، تعدادی گروه برای اطلاع­رسانی­های عمومی و همچنین برای درس­های خاص، روی واتساپ ساخته شد و همه دانش­آموزان عضو این گروه­ها شدند. برای ارسال تکالیف هم در مواردی دانش­آموزان تکالیف را شخصا به معلمین ارسال می­کردند و در مواردی هم این کار از طریق نماینده­های کلاس­ها انجام می­‌شد.

به مرور بازخوردهایی از اولیا و معلمین گرفتیم که استفاده از بستر واتساپ برای آن­ها مشکلاتی به همراه داشته است. برخی خانواده­ها که مایل نبودند برای فرزند خود سیم­کارت جداگانه تهیه کنند، یا مجبور به این کار شده بودند و یا مجبور بودند استفاده مشترک از تلفن همراهشان را بپذیرند. به هر حال برای ما هم واضح بود که به طور کلی واتساپ بستر مناسبی برای این ارتباط نیست. در انتهای اسفند در جلساتی که با اولیای هر سه پایه داشتیم، به آن­ها اطلاع دادیم که از بعد از تعطیلات نوروز بستر دیگری برای ارتباط مجازی با دانش­آموزان انتخاب خواهیم کرد.

در جست­وجو برای یک سامانه جامع مدیریت یادگیری، به این نتیجه رسیدیم که انتخاب نهایی یک سامانه مناسب را تا مدتی به تعویق بیندازیم تا بتوانیم انتخاب بهتری داشته باشیم. اما با توجه به قراری که با معلمین و اولیا گذاشته بودیم، در نهایت سامانه دایاموز را برای این ارتباط مجازی تا پایان سال انتخاب کردیم. در اولین هفته آموزشی بعد از تعطیلات نوروز، با برگزاری جلسات آموزشی جداگانه برای هر پایه و همچنین جلسه آموزشی برای معلمین، تلاش کردیم تا استفاده از این سامانه را تسهیل کنیم.

۸. ارتباط با اولیا

از ابتدای اسفند ماه، ارتباط کادر مدرسه، به خصوص مسئولین پایه با دانش­آموزان و اولیای آن­ها برقرار بود. اما به جهت ادامه ارتباط و داشتن فضایی برای بحث و تبادل نظر پیرامون مسائل مدرسه، دو جلسه گپ و گفت با اولیای هر پایه (مجموعا ۶ جلسه پاتوق) یک نوبت در انتهای اسفند ماه و یک نوبت در انتهای فروردین ماه برگزار کردیم. در این جلسات، بحث و تبادل نظر پیرامون مسائل آموزش مجازی و کلاس­های برخط انجام شد. البته قبل از این جلسات، گفت­وگوهای مکرری با تعدادی از والدین انجام شده بود، اما این جلسات عمومی کمک کرد که بتوانیم نکات لازم را به طور عمومی به اولیا اطلاع دهیم و از پیشنهادات و مسائل اولیا هم مطلع شویم.

ضمنا در اواخر فروردین ماه، جلسه غیرحضوری انجمن اولیا و مربیان با تاکید روی مسائل آموزش مجازی و آموزش ترکیبی برگزار شد.

۹. هدایت تحصیلی

پیش از تعطیلی مدارس قرار بود که کارگاه آموزشی چشم­انداز مربوط در موضوع هدایت تحصیلی در روز ۴ اسفند برگزار شد. بعد از تعطیلی، تصمیم گرفتیم که برگزاری این کارگاه را به شکل مجازی ادامه بدهیم. روند برگزاری برنامه­های هدایت تحصیلی به این شکل بود.

  • ابتدا دو فیلم آموزشی برای توضیح نکات مربوط به هدایت تحصیلی توسط مسئول پایه نهم آماده شد.
  • ضمنا یک پرسش­نامه مربوط به علائق و توانمندی­های بچه­ها از منظر اولیا تهیه شد. این پرسش­نامه به صورت آنلاین در اختیار اولیا قرار گرفت.
  • بعد از تکمیل پرسش­نامه فوق و با کنار هم گذاشتن تمام اطلاعاتی که از ابتدای سال جمع­آوری شده بود، کارنمای تحصیلی هر دانش­آموز آماده شد و در اختیار اولیا قرار گرفت.
  • بعد از مشاهده این فیلم­ها توسط اولیا، دو جلسه عمومی برای پرسش و پاسخ برگزار شد. در این جلسات، هم سوالات اولیا درباره نکات مطرح شده در فیلم­ها و هم به طور کلی نکات مربوط به هدایت تحصیلی مطرح شد.
  • بعد از جلسات عمومی، حدود ۱۱ جلسه خصوصی با دانش­آموزان و اولیا جهت مشاوره و راهنمایی برگزار شد.


١٣:٤٥ - پنج شنبه ٤ ارديبهشت ١٣٩٩    /    شماره : ٧٣١٣    /    تعداد نمایش : ٥٦٧



خروج